Kulcsszókutatás: ahogy a profik csinálják

Örültem, amikor Papp Gábor a The Pitch-től megkeresett, hogy szívesen írna egy vendégposztot a kulcsszókutatásról. Egyrészt mert ez az egyik kedvenc online marketinggel foglalkozó blogom, így borítékolni lehetett, hogy a cikk hasznos és tartalmas lesz. Másrészt sokan akarnak “elsők lenni a Google-ben”. Most kiderül, milyen kulcsszavakra érdemes. – Pogátsnik László

Ha különböző cégeket és marketingeseket kérdezünk meg arról, hogy melyik webes forgalomforrást tartják a legjobb vevőszerző csatornának, akkor szinte kivétel nélkül mindenki a keresőoptimalizálást fogja az első helyre tenni. Ez nem véletlen.

Egy jól SEO-zott weboldalnak több előnye is van:

  • Folyamatosan hozza a látogatókat az oldalra, akkor is amikor mi egyébként “nem dolgozunk”
  • Ők jó minőségű, magas konverziós potenciállal rendelkező látogatók
  • Ha miket találnak meg elsőként, akkor pedig várhatóan nálunk és nem a konkurenciánál fognak vásárolni

Ahhoz persze, hogy ilyen szintre jusson egy oldal, komoly időt és energiát kell szánni az oldal optimalizálására.

A SEO alapjai

Ennek az optimalizálási folyamatnak 3 nagy lépése van:

  • Technikai optimalizálás
  • Tartalmi (on-page) SEO
  • Linkek szerzése (off-page SEO)

Ez a 3 nagy rész adja a keresőoptimalizálás alapját. Ezek közül mindegyik elemnek megvan a saját szerepe. Ha valamelyik téren komoly hátrányban vagyunk a versenytársakhoz képest, akkor jó eséllyel mögöttünk fogunk szerepelni egy-egy kulcsszóra, kifejezésre.

Emiatt is különösen fontos, hogy olyan kulcsszavakat válasszunk, amelyek fontosak a cégünk üzleti sikere szempontjából és reálisan jól is tudunk szerepelni rájuk. Ezt pedig úgy tudjuk elérni, hogyha már a kiindulópontban elvégezzük a munka nagy részét: egy stabil és hatékony kulcsszókutatást.

A kulcsszókutatás menete

Nagyon sok cég esetében a kulcsszókutatás valahogy így néz ki:

  • “Optimalizáljuk az oldalt az A és B kifejezésre, azokra úgyis sokan keresnek.”

Majd hosszú heteket töltenek azzal, hogy nézegetik a Google rangsorát, hogy hányadik helyen jön fel a weboldaluk. És már itt elkövetnek egy komoly hibát. A kifejezések kiválasztását és egyben a kulcsszókutatást ugyanis lehet ennél sokkal tudatosabban és hatékonyabban is végezni.

Ha profi szinten szeretnénk meghatározni a kulcsszavakat cégünk számára, akkor érdemes ezeket a lépéseket követni:

  1. Válasszunk ki néhány fontos kifejezést
  2. Keressünk ehhez hasonló és ebből származtatott medium és long tail kifejezéseket
  3. Gyűjtsük ki a hasznos kifejezéseket, töröljük a feleslegeseket
  4. Azonosítsuk a kifejezés mögötti keresési szándékot és az üzleti potenciált
  5. Nézzük meg a keresési mennyiségeket ezekhez a kifejezésekhez
  6. Nézzük meg, hogy mennyire nehéz ezekre jól szerepelni
  7. Rendezzük őket sorrendbe keresési mennyiség alapján
  8. Rendezzük őket sorba nehézségi érték alapján
  9. Válasszuk ki azokat amikre sokan keresnek, de relatíve könnyű jól szerepelni rá
  10. Töröljük azokat, amikre kevesen keresnek, de nehéz rá a verseny

Ha ezt a 10 lépést betartjuk, akkor lényegesen sikeresebbek leszünk az oldalunk SEO-ját illetően. Miért? Mert a fenti listával megkapjuk azokat a kifejezéseket, mely(ek)re:

  • Sokan keresnek
  • Relatíve könnyű rájuk jól szerepelni
  • Üzleti szempontból hasznosak számunkra

Kulcsszókutatás lépésről lépésre

Nézzük is meg ezt a 10 lépést egymás után egy gyakorlati példán keresztül.

Tegyük fel, hogy egy matracokat árusító céget vezetünk és ezzel kapcsolatban szeretnénk jól szerepelni a találati listában.

  • Válasszunk ki néhány fontos kifejezést

Legyen ez a “matrac” és a “matrac vásárlás”.

  • Keressünk ehhez hasonló és ebből származtatott medium és long tail kifejezéseket

Ezekből a kifejezésekből több hasonló kifejezést is tudunk találni és generálni. Ilyen lehet a “matrac vásárlás Budapest”, az “akciós matrac vásárlás”, a “matrac akció” és hasonlók.

Az alábbi eszközökkel ingyenesen is tudunk ilyen alternatívákat generálni:

Nincs más dolgunk, mint első körben listázni minél többet ezek közül.

  • Gyűjtsük ki a hasznos kifejezéseket, töröljük a feleslegeseket

Ezt követően megpróbáljuk meg kiszűrni a listából azokat, amik nem érvényesek ránk. Ha péládul pesti cég vagyunk, akkor a “matrac vásárlás szeged” kifejezésre nem érdemes koncentrálnunk. Az ilyen elemeket törölhetjük a listáról.

Tegyük fel, hogy az alábbi kifejezések maradtak bent a listában.

kulcsszókutatás 1 lépés

  • Azonosítsuk a kifejezés mögötti keresési szándékot és az üzleti potenciált

A bent hagyott kifejezéseknál láthatjuk, hogy a keresési szándék mind mind más lesz ezek mögött.

Aki matrac akcióra keres, az akciós ajánlatokat akar látni. Aki pedig matrac tisztításra, az tisztíttatni akar. Tehát ezeknek az embereknek más-más tartalmat kell gyártanunk ezekre a kulcsszavakra. Mielőtt azonban tovább rohanunk, érdemes megnézni, hogy ezekre a kifejezésekre mennyien is keresnek valójában. Erre jó eszköz a Google Keyword Planner de léteznek más fizetős eszközök is erre a célra.

  • Nézzük meg a keresési mennyiségeket ezekhez a kifejezésekhez

Ha kigyűjtjük az értékeket, akkor egy ilyen kibővített listát kapunk.

kulcsszókutatás 2. lépés

Itt már láthatjuk a keresési mennyiségeket is az adott kifejezésekhez. Itt látható, hogy a matracok-ra keresnek a legtöbben havonta átlagosan, míg a matrac tisztításra a legkevesebben.

  • Nézzük meg, hogy mennyire nehéz ezekre jól szerepelni

Ez azonban sok esetben azt is jelenti, hogy amire sokan keresnek, arra nagyobb is a verseny. Ezért érdemes megvizsgálni, hogy a Google Top 10 találatának a SEO-ja mennyire erős ezekre a kifejezésekre. Erre több eszköz is létezik. Én vagy az SEMRush-t vagy a RankTracker-t szoktam használni. Mind a kettő fizetős eszköz, de bőven megérik az árukat, ha ügyesen használjuk.

Itt az adott kifejezésekhez nehézségi értékeket tudunk számolni, ami segít azonosítani, hogy hol erős és hol gyengébb a verseny.

kulcsszokutatás 3. lépés

Ez jellemzően egy 0-100 közötti érték, ahol a 100 a legerősebb versenyt jelenti, a 0 pedig azt, hogy nincs verseny. Itt látható, hogy a “matrac tisztítás” és a “matrac árak” a legkevésbé kompetitív kifejezések.

  • Rendezzük őket sorrendbe keresési mennyiség alapján

Ha a listát sorba rendezzük keresési mennyiség alapján (fent már így szerepel), akkor szépen áttekinthető lesz a táblázatunk.

  • Rendezzük őket sorba nehézségi érték alapján

Ha sok kifejezésünk van, aminek ugyanannyi a keresési mennyisége, akkor nehézség alapján is sorba lehet rendezni. Így sokkal tisztább képet kapunk arról, hogy hova érdemes koncentrálni.

  • Válasszuk ki azokat amikre sokan keresnek, de relatíve könnyű jól szerepelni rá

Itt már könnyű szűrni, hogy elsőként hova érdemes koncentrálni: amire könnyebben lehet jól szerepelni, de mégis sokan keresnek rá.

  • Töröljük azokat, amikre kevesen keresnek, de nehéz rá a verseny

Ha a listában szerepelnek olyan kifejezések, amire elenyésző a keresési mennyiség, akkor azokat bátran törölhetjük, mert nem érdemes első körben koncentrálni rájuk.

kulcsszókutatás 4. lépés

Ezzel a 10 lépcsős feladatlistával eljutottunk oda, hogy nem csak A és B kifejezésre kezdünk el optimalizálni, mert “valaki azt mondta, hogy ezekre kell”, hanem egy nagyon tudatos folyamat során kiválasztottuk azokat a kulcsszavakat, amelyek:

  • Fontosak a cégünk számára üzletileg
  • Keresnek rá az emberek és
  • Relatív könnyű rájuk jól szerepelni.

Ha pedig eljutunk oda, hogy jó helyen vagyunk a könnyebbnek ítélt kifejezésekre, akkor szépen el lehet kezdeni koncentrálni a közepesnek és nehéznek ítélt kifejezésekre is.
Ezzel a folyamattal elérhető az, hogy már a kezdeti időszakban sikereket érjünk el a keresőoptimalizálással és ne kelljen hónapokat vagy éveket várni míg jó helyre kerülünk 1-1 vágyott kifejezésre.

Szóljak, ha írok hasonlót?