Mihaszna szövegek

Valamiért az emberiség úgy gondolta, hogy érdemes az internetet helykitöltő szövegekkel telepakolni – többnyire “lorem ipsum” helyett. Senkit nem akarok bántani ezzel, mert el tudom képzelni, hogy milyen kínlódás árán születtek meg ezek a mihaszna szövegek. A legtöbb, amit tudok tenni, az az, hogy irtom őket.

Van a szövegírásnak egy olyan alapszabálya, amivel sokan nincsenek tisztában. Ha nincs mit mondanod, hallgass!

Kering egy Szókratésznek tulajdonított anekdota (a pletykáról), ami elég biztos támpontot tud adni a szövegírásban. Mert már az ókori görögök is…

Nagyjából arról van benne szó, hogy ha mondani akarsz valamit, akkor annak három szűrőnek kell megfelelnie.

Szókratész sorrendjében:

  • Igazság
  • Jóság
  • Hasznosság

A pár ezer éves formula, megállja a helyét a webszövegekben is, annyi különbséggel, hogy mindhárom feltételnek egyidejűleg kell megfelelni. A hasznos és a jó esetünkben legyen ugyanaz. Ja és még valami, ami ellentétes a tanmese szándékával. A mondanivaló legyen érdekes.

Szóval, a szöveg valami ilyesmi kell, legyen:

  • Igaz
  • Hasznos
  • Érdekes

Ezzel annyira nem lehet vitatkozni, és nem is érdemes. Akkor mi szükség erre a bejegyzésre, miért hasznos?

Üdvözöljük honlapunkon!

Üdvözöljük honlapunkon

Basszus! Úgy dob a Google 93.000 találatot az “üdvözöljük honlapunkon” keresésre, hogy az első találat az OMA cikke még 2010-ből. Ebben tök világosan leírták, hogy miért nem jó semmire ez a fantáziátlan nyitás. Sőt, még éhhalállal is fenyegették azokat, akik nem kezdenek el kreatív szövegekkel kommunikálni. Ez mondjuk pont nem jött be. Az ilyen honlapok még így 2016 végén is léteznek – csak épp nem jók semmire. A mihaszna szövegek miatt.

Mitől lesz egy szöveg mihaszna?

Nem mond újat

Nyilvánvaló dolgokat közöl, mint például a fenti nyitás.

Ha már odakeveredtem tisztában vagyok azzal, hogy ez egy honlap. Sőt a domainből az is minimum gyanús, hogy kié.

Ennél rosszabb már csak az “üdvözöljök megújult honlapunkon” formula – értem én, hogy örülsz neki, hogy új a honlapod, de – már bocsánat – kit érdekel?! (Főleg, ha nem is láttam a régit.)

Nem érdekel

Nem érdekel, hogy családi vállalkozással állok szemben, sőt igazából azt sem, hogy kik és miért alapították. A személyes hangnam és a transzparencia sokszor hasznos bizalomépítő elem, de ettől függetlenül nem érdemes rögtön ezzel kezdeni. Megvan a helye és ideje a kommunikációban, de az semmiképpen nem a főoldal. Csak olyanoknak releváns, akik jobban meg akarják ismerni a céget.

Hivataloskodó

Sokszor látom azt, hogy kisebb vállalkozások majd megszakadnak abban, hogy sablonosnak tűnjenek, mert ezt tartják professzionális kommunikációnak. Nem az. Világcégek milliárdokat áldoznak arra, hogy ez ne így legyen és arcot tudjanak adni cégüknek. Sokkal egyszerűbb megőrizni ezt az arcot és stílust az elején, mint később az elejétől felépíteni.

A kapcsolati oldal

Egy hasznosan működő honlapnak a legtöbb esetben a kapcsolati oldal a lelke. Ez teszi rentábilissá az egész oldalt és a hozzá kapcsolódó online marketinget. Ha a kapcsolati oldal nem működik, akkor az egész honlap értelmetlen.

Ezért a kapcsolati oldalon a legfontosabb, hogy kerüljük a felesleges köröket és a mihaszna szövegeket. A weblap ezen részének kell azt a funkciót betöltenie, hogy bevételt termeljen, ezért itt nincs helye bullshitnek. A landingekhez hasonlóan itt is kulcsfontosságú, hogy világos üzenetet tartalmazzon és a megfelelő cselekvésre (kapcsolatfelvételre) ösztönözze a látogatókat.

Ha nem teszi ezt, az egész honlap megy a kukába a mihaszna szövegek miatt. És senkit nem fog érdekelni,  mekkora szeretettel üdvözölted a látogatót.

Szóljak, ha írok hasonlót?