Google Trends használata 

5/5 - (1 szavazat)

Piackutatás vagy kulcsszókutatás előtt állsz? Akkor érdemes elővenni a Google Trends-et is!

A Google Trends egyik legnagyobb előnye, hogy megmutatja a Google keresések aktuális trendjeit – éves, havi, de akár napi bontásban is.

Ezenkívül még rengeteg dolgot képes kimutatni. Ráadásul teljesen ingyen!

Google Trends gyorstalpaló

Az eszköz napi, heti, havi, éves, 5 éves, és akár még hosszabb időtávot is képes megmutatni.

Amit tudnod kell: 2004-ben indult a szolgáltatás, ezért csak onnantól lehet megnézni a trendeket, előtte még nem gyűjtöttek adatokat.

  • Képes megmutatni bárminek a szezonalitását.
  • Értesít a legnagyobb újdonságokról.
  • Megmutatja, hogy merre tart egy adott iparág.

…és így tovább.

A Google Trends az egyik leghasznosabb Google eszköz, de csak ha ügyesen kezeled.

A Google Trends legfontosabb képességei

Trend-figyelés

Rögtön a főoldalon ez fogad majd:

Google Trends főoldal

A kép készítésekor éppen péntek 13. van, illetve hatalmas füstfelhő lepte be egész Budapestet egy 13. kerületi tűzeset miatt. Ezért dominálja a péntek 13 és a tűz Budapest a kereséseket.

Ezekről ráadásul minden reggel értesülni lehet, amikor a Google Trends frissül. Néha forrás is lehet, mint a legtöbb híroldal. Amennyiben rákattintasz a “További felkapott keresések”-re, még több aktuális keresés fogad majd.

Érdemes ezeket folyamatosan figyelni, akár napi rendszerességgel! Tematikus bontás sajnos nincs, így igazán hasznos ez a rész az általános hírportálok számára lehet, de jó indikátor arra, hogyha a Te területeden elkezd valami felrobbanni, akkor ott tudj lenni még időben.

Piackutatás

Szeretnél valami újba kezdeni?

Biztosan eszedbe jut, hogy valami éppen aktuális divattermék vagy slágerszolgáltatás mellett tedd le a voksod. Itt az optimizmus mellett érdemes óvatosnak is lenni.

A slágerekkel az a baj, hogy amilyen gyorsan felemelkednek, olyan gyorsan földbe is állnak.

Ismerősen hangzik a fidget spinner, 2017 slágerterméke?

Rengetegen ugrottak rá, hogy meggazdagodjanak. De akik hosszú távra terveztek vele, azok sajnos nem jártak jól.

Ezzel szemben ott a jojó, ami évtizedek óta folyamatosan lázban tartja a fiatalokat, és már kiállta az idő próbáját.

Google Trends Piackutatás

Ezért mielőtt terméket vezetünk be, érdemes áttanulmányozni a Google Trends részletes adatait. Igyekezz stabil, hosszútávú lehetőséget találni, mert a divathullámokban nagyon nagy az olyan faktorok jelentősége, mint az időzítés, a gyorsaság, vagy a szerencse.

Szezonalitás kimutatása

Tegyük fel, hogy az iparágra stabil kereslet mutatkozik.

Ekkor a következő lépés a stratégia megalkotása, amelyben hatalmas szerepet játszik egy újabb időhöz köthető faktor: a szezonalitás.

Vegyük például a sikert.

Google Trends Szezonalitás

Van egy nagyon kiugró értéke, természetesen Újévkor, mikor mindenki eldönti, hogy új, jobb emberré válik. Nem véletlen, hogy a legtöbb sikerrel és motivációval foglalkozó oldal (mint például a Targeter) is az év elejére koncentrál a legjobb tartalmakkal, akciókkal, feliratkozó kampányokkal. 

Egy másik jó szezonalitással rendelkező példa a szerencsejáték világa, azon belül is talán legismertebb hazai szereplője, az ötöslottó.
Google Trends Ötöslottó

Jól látható, hogy a heti nyeremény maximális összege mennyire befolyásolja az érdeklődést.

Sokszor megfigyelhető, hogy mikor milliárdos összegre emelkedik a főnyeremény, kígyóznak a sorok a lottózó előtt, és még olyanok is szerencsét próbálnak, akik egyébként nem igazán lottóznak. Ez pedig az online keresésekben is megmutatkozik, ahogy a Google Trendsen látható. Ahogy nő a várható maximális nyeremény úgy jönnek elő nagyobb ugrások a keresési mennyiségeknben.

Ezeket azért érdemes tudni, mert nem mindegy, hogy az év melyik hetére időzítjük a kampányainkat.

Érdemes akkor, mikor szezonja van a kampánynak. Ez például a kerti iparágban a tavasz, a lottó iparágban a felhalmozódott magas főnyeremény, a motivációs iparágban pedig a január elseje.

Segítség a posztolási ütemtervhez

Ha az előző, lottós példánál maradunk, és még egy kicsit közelebb megyünk, láthatjuk, hogy nem csak a főnyeremény miatt van szezonalitása az iparágnak:

Google Trends Poszt Időzítés

Heti hullámok vannak: hétköznap szinte teljesen elhal az érdeklődés, hétvégén pedig mindig az egekbe ugrik.

Ez azért van, mert mindig hétvégén, szombat este sorsolják az ötöslottó heti nyerőszámait. 

Tehát ha ebben az iparágban szeretnénk tartalmat gyártani, nagyon fontos, hogy ilyenkor publikáljuk, mert főleg ilyenkor érdekli az embereket. De még mélyebbre is áshatunk, és nem csak heti hanem heti trendet is nézhetünk. 


Itt azt láthatjuk, hogy 2 nagy ugrás van az ötöslottó keresési népszerűségben. 

Google Trends Keresések

Az egyik a sorsolást követő pár óra, tehát szombat este. A másik pedig a vasárnap reggel. Innentől kezdve csökken a mennyiség, laposodik a trend, egészen a következő hét szombat estig, amikor is jön az újabb sorsolás.

Geográfiai elemzés

Nagyon fontos tudni azt is, hogy a célcsoportunk hol él, vagy honnan keres rá az adott kulcsszóra.

Google Trends Geográfiai Elemzés

Ez főleg akkor tud nagyon hasznos lenni, amikor nemzetközi piacra lépünk, és hatalmas területeket kell lefednünk a szolgáltatásainkkal.

A Google Trends segítségével meg tudjuk találni a számunkra fontos geográfiai térségeket, és fókuszáltan, csak nekik eljuttatni a marketing üzenetet.

A legjobb benne, hogy egy új termék esetén még nem kifejezetten ismerjük ezeket az adatokat, mert még nem tudtunk adatokat gyűjteni. A Google Trends ekkor nagyon jó kiindulópont tud lenni!

Kulcsszókutatás

A végére hagytuk az eszköz egyik legfontosabb előnyét: a kulcsszókutatást.

Bármire is keresünk rá, a Google Trends rengeteg kapcsolódó témakört és kulcsszót fog ajánlani.

Google Trends Kulcsszókutatás

A legnagyobb előnye az, hogy nem keresési mennyiség szerint mutatja az adott kifejezéseket (mint a legtöbb kulcsszóelemző szoftver), hanem aszerint, hogy mennyire felkapott, mekkora növekedést produkált az elmúlt időszakban a kereslet rá.

Tehát mikor tartalmat írunk, könnyen ki tudjuk egészíteni olyan részekkel a cikket, amik nagyon aktuálisak.

Ezt akkor érdemes megtennünk, mikor egy cikk főleg a közösségi médiába készül, és nem kifejezetten SEO céllal írjuk – hiszen a közösségi médiában sokkal hamarabb érjük el a célközönséget, tehát még valóban aktuális lesz az adott információ.

Emellett vannak olyan eszközök is, amelyek a Google Trends API-n keresztül plusz infokat és gyorsabb elérést is tudnak biztosítani. Ilyen például a https://trennd.co/, ahol kiugró trendekre tudunk szűrni, akár kategóriánként.

Az elmúlt 1 hónap leginkább kiugró sport témájú keresései ezek voltak:

Google Trends API 

Összegzés

A Google-nak ma már rengeteg nagyon hasznos és professzionális eszköze van, amelyeknek a zöme teljesen ingyenes.

Ezek közül az egyik leghasznosabb a Google Trends, mert kulcsszókutatásra, piackutatásra, de akár tartalom stratégia kialakítására vagy földrajzi célzásra is lehet használni.