Growth Hacking dióhéjban

5/5 - (1 szavazat)

A hacking kifejezéshez társuló sztereotípiák miatt sokan kérdezték már, hogy akkor ti rendszereket török fel? Nem, ilyesmiről szó sincs, nem törünk fel semmit,

alapvetően marketingesek vagyunk csak egy kicsit másképp vagyunk bekötve.

Szatmári Gábor, a Growth Hacker Guild alapítója meséli el vendégposztjában, hogy mit takar ez a divatos kifejezés, és hogyan is működik a growth hacking a gyakorlatban.

growth hacking

Growth hacking, menő, de mi az?

Magát a growth hackinget sokan sok féleképp definiálják, ami viszont biztos, hogy a growth hacking során pénztárcabarát és kreatív módot, igyekszünk keresni, arra, hogy a választott KPI-t növekedésre sarkaljuk s mindezt mérhető, adatvezérelt módon. 

Mivel a growth hackerek a szilikonvölgyi tech start up szcénából nőtték ki magukat, jellemzően fő feladatuk a felhasználó bázis növelése volt. Épp ezért sokan még mindig úgy gondolják, hogy a growth hacking során az egyetlen cél a felhasználók számának növelése, pedig a technikákat bármilyen más célérték javítására lehet használni, annak pedig, hogy miért a felhasználók számának többszörözése volt a cél, az a nagyon praktikus oka volt, hogy ezzel tudtak a legtöbb pénzt keresni. Egyrészről ott van a több felhasználó több pénz, aminek a logikáját szerintem nem kell túlmagyarázni, a másik pedi az, hogy jellemzően hálózatos termékekkel marketingjével foglalkoztak, ami annyit tesz, hogy a termék attól lesz értékesebb, hogy sokan használják. Tipikusan jó példa az ilyen termékekre a telefon, ha csak neked lenne telefonod a világon, semmit sem érne, hiszen nem tudnád használni.

growth hacker

Már az előző gondolatmentből érezhető, hogy nálunk a központban a termék áll, ugyanis a megfelelő növekedéshez, elengedhetetlen, hogy egy olyan terméked legyen, a mi nélkül nem tudnak vagy legalábbis nem akarnak élni a vásárlóid. Természetesen, ha van 100 kiló almád és elég sokáig és elég hangosan kiabálod, hogy körte van eladó, előbb utóbb el fogod adni az összes almát körteként, de biztos, hogy az elégett visszatérő vásárlóid száma meg fog egyezni azzal, mint amikor legelőször kiálltál a piacra a portékáddal.

Továbbá a mi munkánk az összes sales csatornát lefedi, míg tradicionális marketinggel foglalkozó kollégák jellemzően egy-egy csatornára fókuszálnak.

Akkor a growth hacking sima marketing egy csavarral?

Nem egyszerű megmondani, hogy hol kezdődik a growth hacking és hol ér véget a marketing. Például az első autókereskedő, aki ráírta a kereskedés nevét a rendszámtábla tartóra marketinges vagy growth hacker volt?

Ugye van egyszer az okos ötletek olcsón sztereotípia a growth hackinggel kapcsolatban, aminek a fenti példa teljesen megfelel azonban nem ez a fő különbség a tradicionális marketinggel szemben. Mi adat alapon dolgozunk. Rengeteg marketing vezetővel találkoztam, aki, még mindig intuitív hozza a döntéseit, ő úgy gondolja, hogy az így jó lesz, és kész. Például volt egy nagyon emlékezetes beszélgetésem az email automatizációhoz használt kreatívok színvilágával kapcsolatban, mire a helyi marketingvezető félbe szakította a kreatív igazgatót és közölte, hogy nem érti miért kell erről ennyit beszélni. küldtek már ők ki sima plain text emailt is, menjenek ezek is ki úgy, legalább nem kell kreatívokra költeni. Gyorsan rá is kérdeztem, hogy mi lett az eredménye a kampánynak? A válasz meglepő volt: Nem néztük vissza soha.

Ez a taktika jó abból a szempontból, hogy nehezebb elbukni bukni, hiszen mérés nélkül a kampány eredménye ismeretlen maradt, ha valamivel több pénzt hozott, mint amit réköltöttek akkor már sikernek könyvelték el. Egy growth hacker ilyet nem tesz, mi kísérletezünk, tesztelünk, célokat állítunk fel és konzekvensen mérünk. Így mindig a legjobb technikákat tudjuk alkalmazni a növekedés érdekében.

Hogy néz ki a Growht Hacking folyamat?

 

Adatok

A growht hacking alapja az adat. Tehát első lépésben végig nézzük a rendelkezésre álló adathalmazt, és próbáljuk megérteni, hogyan viszonyulnak a vásárlók a termékhez, mol vannak azok a pontok, ahol növekedést lehetne elérni. Ebből a szeánszból jellemzően két dolog szokott kiesni. Az egyik valamiféle hipotézis a másik pedig további adatigény a hipotézis igazolására.

Hipotézis

Az előző pont végeztével van feltévésünk, hogy mely irányba kell indulni, ez még önmagában sok mindenre nem elég, ki kell találnunk azt, hogy hogyan kellene növekedést elérni. Ehhez összegyűjtünk egy csomó ötletet, annyit amennyit csak lehet és rangsoroljuk őket. Erre rendkívül sok technika létezik, én általában a várható hatás, a megvalósíthatóság, a várható veszély és költség négyese alapján értékelem az ötleteket. 

Teszt

A sorrend alapján kidolgozzuk a kiválasztott ötleteket, megtervezzük és előkészítjük a teszteket. Ezt a lépést nem kell túlgondolni, a minimálisan életképes verziókkal tesztelünk, így idő és költséghatékony. Nem lesz minden tesztelt ötlet sikeres, lesz olyan, ami megjárja és lesz olyan, ami hatalmasat szól, ezeket szokták hacknek nézni kívülről.

Adatok

Itt már körbe is értünk, a tesztekből származó adatokat kiértékeljük, a sikeres ötleteket tovább fejlesztjük és hosszú távon lehet őket használni. Illetve új hipotéziseket állítunk fel a frissen beérkezett adatok alapján, amiket lehet tesztelni. 

Tehát a Growth Hacking nem más mind az adat alapú, kísérletezés, fejlesztés és tanulás folyamatos körforgása a növekedés érdekében.