SEO szövegírás

5/5 - (2 szavazat)

Az elmúlt évtizedben a keresőoptimalizálás (SEO) területén jelentős változások történtek, melyek felértékelték a SEO szövegírás jelentőségét. Ugyanakkor az algoritmusok gyors cseréje mindig is megszokott volt, mivel folyamatosan igyekeznek követni a felhasználók szokásait. A SEO ügynökségek világszerte egyre nagyobb hangsúlyt fektetenek a SEO szövegírásra. Egyre kisebb a haszna a tömeges linképítésnek, ezért neked is érdemes inkább a minőségi tartalomra, így a SEO szövegírásra összpontosítani.

SEO szövegírás

A Google keresője folyamatosan tanul a felhasználóktól és az algoritmus egyre pontosabban modellezi a felhasználó viselkedését, egyre kevesebb teret adva így a manipulációnak. A kereső azt várja a SEO szövegtől, hogy a felhasználó számára hasznos legyen, ezért elsősorban ennek a kritériumnak kell megfelelni.

A SEO szövegírás arról szól, hogy olyan hasznos tartalmat hozzunk létre, mely bizonyos kulcsszavakat céloz meg, így hozva a keresőből érdeklődőket a honlapunkra. A SEO szövegírás a segít megcélozni az ügyfeleidet és hasznos tartalommal egyben megoldást kínál problémáikra.

 

Hogyan látja a szöveget a Google?

A Google robotok mára olyan algoritmusokkal rendelkeznek, amelyek képesek kontextust, szinonimákat, ragozott alakokat, mögöttes tartalmakat is megérteni. Folyamatosan a relevánsabb tartalom felé fogják terelni a felhasználókat. Ez kimondott szándéka is a keresőóriásnak, ezért világosan megfogalmazta tartalomkészítési irányelveit – illetve főleg azt, hogy mit nem szeretne látni a tartalomban.

A legújabb algoritmus sem tökéletes így van néhány olyan pont, melyet kiemelten vesz figyelembe, de már most is érdemes a Google robotra is úgy tekinteni mint egy olvasóra és akkor nagyon nem lehet mellélőni.

Guy Kawasaki azt írta, hogy az a SEO stratégiája, hogy jó cuccokat ír, majd a Google-re bízza, hogy megtalálja azokat.

My SEO strategy is to write good shit and depend on Google to find it.https://t.co/4ytKm1iSqn

— Guy Kawasaki (@GuyKawasaki) 2015. július 8.

A dolog talán ennél egy kicsit bonyolultabb, ezért nézzük meg, hogy segíthetünk a Google-nek megtalálni és értelmezni a szövegeinket!

SEO szövegírás – meta adatok

A meta adatok azok az elemek, melyek a Google-t hivatottak tájékoztatni a címről és a SEO szöveg tartalmáról. A title a találati listán megjelenő cím, a descriprion pedig a rövid leírás. A cím hossza nagyjából 60, a leírásé mostanában a korábbi 160 karakter helyett 320 lehet. Érdemes a lehető legjobban kihasználni a rendelkezésre álló terjedelmet, hogy a legpontosabb képet kapják tartalmunkról azok a látogatók, akik a keresőből érkeznek.

Ahogy a szövegnél, úgy a meta adatoknál is kerülendő a tartalomduplikáció. Fontos, hogy minden aloldalunknak egyedi címe és leírása legyen.

SEO Title

A címsornak minden szöveg tekintetében kiemelt szerepe van. SEO szempontból azon túl, hogy érdekes legyen, nagyon fontos, hogy tartalmazza a megfelelő kulcsszavakat. Ez az elem jelenik meg a Google keresőjében kékkel kiemelve. Optimális hossza valahol 50-55 karakter között van. A kulcsszavakon túl az is fontos, hogy figyelemfelkeltő legyen és megfelelő kattintásszámot hozzon – mert ez is számít a rangsorolásban.

Az oldalon használt cím sokszor felülírja a Google szempontjait. Ilyenkor a legjobb gyakorlat az, hogy a tényleges cím mellett megadunk egy SEO title-t is megadunk az oldal metaadatainál, hogy a találati listában is a lehető legjobb címmel jelenjünk meg – már amennyire a karakterkorlát engedi.

Általánosságban megfigyelhető, hogy előszeretettel zsúfolnak kulcsszavakat a címekbe. Pedig fontos lenne, hogy ne csak a robotoknak készítsük a címeket, hanem legyen témához illő, figyelemfelkeltő. Ennek az oka nagyon egyszerű: ha sokan kattintanak a találati listán az oldalunkra, az azt jelenti, hogy releváns az adott keresésre. Ha pedig így van, akkor a Google figyelembe veszi és előre sorolja. Ugyanez igaz fordítva is: ha senki nem kattint az oldalunkra, akkor azt hátrébb fogja sorolni.

Description

A description (leírás) feladata az, hogy összefoglalja a szöveg tartalmát. A Google szempontjából ez az a maximum 160 karakteres részlet, ami a cím alatt megjelenik a találati listában. Ahogy a szöveg címénél, itt is fontos, hogy egyértelműen krülírja a tartalmunkat. Az olvasó szempontjából ez az a rész, ami a cikkek, oldalak előnézeténél megjelenik és arra hivatott, hogy a szöveg további olvasására ösztönözzön.

A meta leírás nem a Google-nek szól, hanem a kereső személyeknek. Őket kell meggyőzni, hogy a honlapodon releváns és hasznos információkat találnak majd. A Google még 2009-ben bejelentette, hogy  a meta leírások nem befolyásolják a keresési rangsort, de ettől függetlenül ezek a leírások még mindig fontos szerepet játszanak a SEO-ban épp a figyelemfelkeltő szerepüknek köszönhetően.

Call to action

Ahogy az Adwords hirdetések esetében, úgy az organikus találatok rangsorolásánál is kiemelkedő szempont az átkattintási arány a keresőoptimalizálásban és a Google értékeli ezt. Azzal lehet ezt elősegíteni, ha a figyelemfelekeltő leíráson túl, valamilyen call to action-t, vagyis cselekvésre ösztönzést csempészünk a címünk, vagy leírásunk szövegébe.

SEO szövegírás – keresőbarát szöveg

A Google algoritmus fejlődésével a keresőbarát és olvasóbarát szöveg egyre közelebb kerül egymáshoz. Ha tartós eredményt akarsz elérni a SEO szövegírásban, akkor nem a keresőmotor, hanem a felhasználó az, akire leginkább figyelned kell.

Headerek

A kereső és az olvasók szempontjából is fontos, hogy a webre készülő szöveg kellően tagolt legyen. A felhasználók jellemzően kapkodva olvasnak egy webes szöveget, ezért fontos, hogy szövegünk első ránézésre is áttekinthető legyen. Ahogy az olvasónak, úgy a keresőmotoroknak is kapaszkodókat jelentenek headerek (alcímek) a SEO szövegben. Ezért már a szövegírás első lépéseként érdemes egy vázlatot összeállítani a készülő szövegről, melynek pontjai majd az alcímeink lesznek.

❗Még mindig gyakori hiba szokott lenni a SEO szövegírás során, hogy a nagyobb betűméretet, félkövér szöveget összekeverik a headerekkel. Címsoroknak a az oldal html forráskódjában valahogy így kell kinéznie: <h2>Kérj ajánlatot SEO szövegírásra!</h2>, nem elég, ha pusztán nagyobb betűvel szerepelnek.

Kulcsszavak és kulszóarány a szövegben

A kereső szempotjából ma is az egyik legfontosabb rangsorolási faktor a kulcsszavak aránya ezért fontos a SEO szövegírás során is. A SEO szövegírás régen annyiban kimerült, hogy minél többször szerepeljen az adott kulcsszó a szövegben. Ezért egy időben elkezdtek terjedni az olyan szövegek, melyek kizárólag a kersőmotoroknak voltak optimálisak. Az olyan olvasók viszont, akikbe szorult némi jóérzés, tökönszúrták tőle magukat. Az ilyet ma már az olvasókon túl a Google is bünteti, ezért nem érdemes teljesen értelmezhetetlen, vagy épp hogy értelmes, kulcsszavakkal telezsúfolt SEO szöveget írni. Ami viszont fontos, hogy lehetőleg a tartalom első bekezdésében szerepeljen a megcélozni kívánt kulcsszó.

Azon túl, hogy fél szemmel érdemes ránézni a kulcsszóarányra, mindenképpen fontos, hogy a szöveg értelmes és hasznos legyen. Ha a kattintás után egyből bezárják oldalunkat az olvasók, az a keresési rangsorolás szempontjából sem jelent sok jót. Az ilyen felhasználói viselkedést – teljes joggal – úgy értelmezi a Google, hogy nem azt találták, amit kerestek, ezért kevésbé fogja relevánsnak tartani arra a keresőszóra az oldalunkat.

SEO szövegírás – tartalom

Mint bármelyik szövegnél, a keresőbarátnál is az az első kérdés, amit fel kell tennünk magunknak, hogy a tartalom, amit készítünk hasznos-e a felhasználóknak, mert a Google is mindig a hozzáadott értéket keresi a szövegekben. Ha erre a kérdésre igen a válasz, akkor érdemes továbblépni a SEO szövegírásban.

Informatív tartalom

Webszövegírásnál az elsődleges szempont az, hogy a szövegek informatívak, áttekinthetőek és érthetőek legyenek. Az olvasók a weben sokkal felületesebben futják át a szövegeket, mint máshol, ezért nincs helye a felesleges helykitöltő tartalmaknak.

Onnan ismersz meg egy jól megírt SEO szöveget, hogy egy szempillantással áttekintheted és anélkül is el tudod mondani a tartalmát, hogy végigolvastad volna.

Felhasználói élmény

A Google legújabb irányelvei szerint a SEO szövegeknél a legfontosabb szempont a felhasználói élmény, vagyis az, hogy olyan tartalom kerüljön ki a weboldalra, mely olvasóinak hasznára válik.

A kereső figyelembe veszi az felhasználók oldalon való aktivitását, és a szöveg olvasásával töltött időt és ez is hozzájárul ahhoz, hogy az organikus találatok között elérjük a kívánt helyezést. Ha azt mutatja az analitika, hogy a látogatók menekülnek az oldalról, akkor az a helyezések alakulására is negatív hatással lesz. Ugyanez igaz fordítva is: ha az látszik, hogy a látogatók végigolvassák a szöveget (legörgetnek, elegendő időt töltenek el az oldalon), akkor a helyezések is javulni fognak.

SEO szövegírás dogmák

A SEO szövegírás körül kevés örökérvényű igazság van, ezeket azonban érdemes mindig szem előtt tartani. A legfontosabb a duplikált tartalom elkerülése.

A duplikált tartalom

A másolt szövegek azok, melyeket mindenképpen kerülni kell a SEO szövegírás során. Fontos, hogy minden tartalmad egyedi és eredeti legyen. Sokszor kényelmesebb megoldás lehet valahonnan plagizálni, de az ilyen szövegeket sem az olvasóid, sem a keresők nem fogják jutalmazni.

Canonical url használata

Ha mégis tartalomduplikációra szorulsz azonos domainen belül – mondjuk egy webshop hasonló termékeinél –  az oldalon forrásában canonical url-lel lehet jelölni a büntetések elkerülése végett.

Ha például ezt az aloldalt szeretném valamilyen oknál fogva lemásolni, akkor a fejlécbe be kellene illesztenem az alábbi kódrészletet:

<link rel=”canonical” href=”https://www.copywriter.hu/seo-szovegiras/”>

Ez nagyjából annyit mond a keresőnek, hogy tisztában vagyok vele, hogy ez a tartalom már szerepel az oldalon, és a másolatot hagyja figyelmen kívül a rangsorolásnál.

SEO szövegírás tévhitek

Amíg nem volt ennyire kifinomult a kereső algoritmusa, kialakult néhány SEO szövegírás praktika. Ezek ma már nem hoznak eredményt, sőt adott esetben azzal, hogy elriasztják a felhasználókat, még ártalmasak is lehetnek.

Kulcsszóraány

A kulcsszóarány sokáig az elsődleges szempont volt SEO szövegírás kapcsán, és éveken át működött az a recept, hogy elég volt pusztán kulcszavakkal teletömni a SEO szövegeket a jobb helyezés érdekében. Egyre okosabb azonban a Google algoritmusa ahhoz, hogy észrevegye és büntesse a kulcsszóhalmozást.

Ráadásul a felhasználók is leveszik a hajukat az ilyen magyartalan szövegektől és nem fognak érdemi aktivitást kifejteni az oldaladon, ami szintén annak hátrasorolásához vezet.

A SEO szöveg hossza

Mindig felbukkan egy-egy újabb cikk arról, hogy milyen hosszúnak kell lennie az ideális SEO szövegnek. Azt, azonban, hogy milyen hosszú az ideális SEO szöveg, a mondanivalód határozza meg. Nem érdemes karakterszámra írni – vagy fizetni – a szövegeket, mert csak akkor lesznek hasznosak, ha világosak és informatívak. Ez pedig soha nem volt hossz kérdése. Nem érdemes feleslegesen szaporítani a szavakat, mert attól a tartalom nem lesz minőségi, maximum csak hosszú.

SEO szövegírás praktikák

Ha igazán jó SEO szöveget akarsz, akkor két dolognak kell megfelelnie, mégpedig annak, hogy érdekelje a téma az embereket és, hogy jobb, tartalmasabb legyen, mint más szövegek. Az alábbi két haladó SEO szövegírás praktika ebben lehet segítségedre

Long tail kulcsszavak célzása

Számtalan ingyenes és fizetős eszköz segíthet abban, a szövegírónak, hogy a készülő SEO szövegek érdeklődésre tartsanak számot. Érdemes a SEO szövegek tervezésénél kulcsszókutatást végezni és megtalálni azokat a long tail kulcsszavakat, melyekre nincs túl nagy verseny és mégis érdeklődésre tartanak számot.

Amikor ennek az oldalnak a menüszerkezetét terveztem, akkor nekem ilyenek voltak például a webszövegírás, reklámszövegírás, hírlevél írás keresőszavak. Ezekre gyorsan előre tudtam kerülni és azóta is folyamatosan szállítják a látogatókat.

klucsszókutatás

Általában ennyire nem egyszerű a helyzet, és a long tail kifejezések 3-4 szóból szoktak állni már a magyar weben is. Érdemes viszont velük foglalkozni, annak ellenére, hogy nincs sok keresés rájuk. Mégpedig azért mert megfelelő long tail kifejezéseknél a konverziós arány fordítottan arányos a keresési mennyiségeknél.

Minél spesicfikusabb a keresési kifejezés, annál magasabb konverziós arányra lehet számítani.

A legkeresettebb kifejezések, illetve azok bővített változatai pedig egy-egy bejegyzés, menüpont, hírlevél… stb. címének kiindulási pontjai lehetnek. Nagyon hasznos kigyűjteni ezeket, amikor egy céges blog indítására készülsz, illetve ha a célpiacod érdeklődési preferenciáit akarod feltérképezni.

Skyscraper szövegírás

Az egyik legötletesebb SEO szövegírás technika a skyscraper modell. A módszer lényege az, hogy megkeresed a témádhoz kapcsolódó első pár találatot a Google-ben és azokat átnézve elkezdesz azon gondolkozni, hogy mi az, amit még hozzá tudsz tenni a fellelhető információkhoz.

Ha a szövegírás során sikerül bővebb, hasznosabb, érdekesebb tartalmat előállítanod, akkor számíthatsz arra, hogy a szövegedet a keresők és az olvasók is értékelni fogják. Ha bővebb lesz az információ, amit átadsz, vagy naprakészebb, vagy csak egyszerűen jobban néz ki, akkor számíthatsz arra, hogy erőfeszítésed a keresők és az olvasók is értékelni fogják.

Kérj ajánlatot SEO szövegírásra!