Nagy Gábortól érkezett ezúttal egy vendégposzt a SEO projektmenedzsmentről. Hasznos anyag szakmabelieknek és olyan ügyfeleknek, akik szeretnének egy kicsit betekinteni a kulisszák mögé.
A keresőoptimalizálás több, mint néhány SEO beállítás elvégzése a weboldalon. A legsikeresebb SEO projektek külön szakaszokból állnak össze, ahol minden feladatrészben más és más területtel kell foglalkozni. Általában pedig még az önállóan dolgozó SEO szakértők is össze kell fogjanak például fejlesztőkkel, vagy más marketingesekkel a közös célok elérése érdekében: így a legjobb eredmények akkor várhatóak, ha a SEO folyamatokat egy gondosan megtervezett projektként kezeljük.
Milyen részei vannak egy SEO projektnek?
Ideális esetben egy SEO projekt a keresőoptimalizálás három nagy területének egyikén belül elvégzett feladatokból áll:
Technikai SEO
- Ezen a területen jellemzően egy technikai SEO audit készül el, ami azt vizsgálja, a weboldal megfelel-e a keresőoptimalizálás technikai alapkövetelményeinek. Ha valamilyen területen hiányosság derült ki az audit alatt, akkor azt vagy kijavítja a SEO szakértő, vagy fejlesztőt bevonva menedzseli a javítások elkészültét.
Tartalmi SEO
- Jellemzően a technikai fejlesztések kivitelezése után kerül sor a tartalmi feladatrészekre. Ezek a következők lehetnek:
- Tartalmi audit, ahol átvizsgálásra kerülnek a weboldal szöveges tartalmi, hogy melyikben van még lehetőség további optimalizálásra.
- Kulcsszókutatás, amiből az derül ki, milyen új kifejezésekre érdemes még optimalizálni a weboldalt.
- Tartalmi optimalizálás, ahol vagy az audit, vagy a kulcsszókutatás alapján optimalizálja a SEO szakértő a szövegeket.
- Jellemzően a technikai fejlesztések kivitelezése után kerül sor a tartalmi feladatrészekre. Ezek a következők lehetnek:
Linképítés
- Itt azon dolgozunk, hogy minél több és minél jobb minőségű link mutasson a weboldalra.
SEO projektről beszélünk akkor, ha olyan feladatrészeken dolgozunk előre megtervezett ütemezéssel, hogy a három terület egyikén jobb eredményeket érjünk el. Linképítés területen külön projekt lehet például hibás linkek kijavítása, vagy online PR kampány új linkek megszerzésére.
Persze egy SEO projektmenedzser egyszerre több projektet is vezethet, attól függően, hogy milyen feladatokat lát el pontosan.
Mik lehetnek egy SEO projektmenedzser feladatai?
Ez attól is függ, hogy kizárólag projektmenedzserről beszélünk-e: ő ugyanis azért felelős, hogy egy konkrét SEO projekt, például egy technikai audit sikeresen végbemenjen. A SEO account menedzser szerepe viszont az, hogy egy adott ügyfél összes SEO projektje sikeresen végre legyen hajtva. A projekt megtervezését, az időzítés kialakítását pedig együtt, vagy külön-külön is megtehetik.
Egy SEO projektmenedzser tehát egy vagy több projektet is vezethet, egy SEO account menedzser viszont az összesért felelős, és tartja a projektmenedzserekkel a kapcsolatot.
A kapcsolattartás pedig egy igen fontos része a feladatkörnek. A keresőoptimalizálást érintő technikai beállításoknak például csak egy részét tudja a SEO szakértő megcsinálni a weboldalon, de ha a betöltési sebességgel is problémák vannak, annak javításához már fel kell venni a kapcsolatot közvetlenül a fejlesztővel, vagy egy nagyobb szervezetben például a fejlesztési feladatok menedzselésében segédkező scrum masterrel.
Legalább ugyanilyen fontos felelősség az eredmények mérése és visszakövetése. Nem elég például delegálni a szövegírást egy kulcsszókutatás alapján, hanem biztosra kell menni, hogy az a szöveg el is készül – és persze valaki fel is tölti a weboldalra.
Hogy néz ki egy SEO projekt ütemezése?
Mint minden projekthez, itt is egy struktúra szerint érdemes előre tervezni. Keresőoptimalizálás feladatok terén ez különösen fontos, hiszen általában nincsen egyértelmű prioritás a feladatokban: minden weboldal esetében más terület fejlesztése hozhat javulást, amik persze teljesen más jellegű munkafeladatokkal járnak. Idősorrendben így érdemes haladni:
- Célok meghatározása: fontos tudni, mit is akarunk elérni a projekttel. Például ha több vásárlót szeretnénk szerezni a keresőkből, más eszközöket kell majd használjunk, mintha egy új weboldalra forgalomvesztés nélküli átköltözés lenne a cél.
- Feladatterv kialakítása: ha tudjuk a célokat, akkor rá tudjuk szabni a feladatokat. Ebben a lépésben azt kell összegyűjteni, pontosan milyen feladatokat fogunk majd végrehajtani a SEO három nagy területén, és milyen eszközöket fogunk hozzá használni.
- Végrehajtás: nekilátunk a kidolgozott feladatterv végrehajtásához.
- Zárás és visszaellenőrzés: a feladatok befejezte után visszaellenőrizzük, minden tervezett változás sikeresen végre lett-e hajtva, és elértük-e a kitűzött célt: elkezdett-e emelkedni az oldalra érkező látogatók száma, vagy például sikeresen állítottuk-e meg a forgalom hirtelen csökkenését.
Milyen szoftverekre van szükség?
Az Excel valóban univerzális szoftver, de projektmenedzsment célra használva hamar kevésnek tud bizonyulni.
Érdemes ezért olyan projektmenedzsment szoftvert választani, ami ütemezést is jól kezel, és könnyen megosztható a projektben résztvevő csapattagokkal. Ha még automatizált értesítéseket is kezel, például jelzést küld egy feladat határidejének lejárta előtt, az már hab a tortán.
Mindent összevetve ilyen szempontok alapján érdemes kiválasztani a legjobb projektmenedzsment szoftvert:
- Képes legyen feladatok logolására és delegálására
- Tudjon határidőket kezelni
- Saját szempontjaink szerint lehessen kategorizálni a feladatokat
A következő szempontok nem alapfeltételek, de hasznosak lehetnek a gyakorlatban:
- Képes legyen csatolmányok kezelésére
- Mérhető legyen az egyes feladatokra szánt idő
- Könnyen lehessen összefoglalókat készíteni a lezárt projektekről
SEO szempontból pedig természetesen olyan szoftvereket érdemes beszerezni, amik a feladatok ellátásához szükségesek. Néhány javaslat:
- Univerzális SEO szoftverek:
- Ahrefs
- SEMrush
- Helyezések mérésére szolgáló szoftver:
- Link Assistant – Rank Tracker
- Weboldal látogatottság ellenőrzése
- SimilarWeb
- SEMrush
- Alexa
- Technikai SEO szoftver:
- Screaming Frog
- Tartalmi optimalizálást segítő eszköz:
- SurferSEO
- Linképítés:
- MonitorBacklinks
Összefoglaló
Végül, de nem utolsósorban pedig figyeljünk oda arra, hogy jól kommunikáljuk a projekt folyamatát és eredményeit. Ha ügyféllel dolgozunk, rendszeresen kapjon értesítést a helyezések és a forgalom alakulásáról, ha pedig házon belül viszünk végig SEO projekteket, a csapat tagjai rálássanak, milyen eredménye lett a beletett munkájuknak: akár extra látogatókról, akár frissen publikált optimalizált cikkekről, akár kijavított technikai hibákról legyen szó.