Tartalommarketing lehetőségek egy webáruháznál

A keresőoptimalizálás és a tartalommarketing kapcsolatát talán már nem kell hosszasan taglalni. Azt viszont érdemes megviszgálni, hogy milyen tartalommarketing lehetőségek vannak a egy webáruház számára. Ebben nyújt segítséget Papp Gábor (The Pitch) vendégposztja. – Pogátsnik László

Nagyon sok újonnan induló, de már évek óta működő webáruháznál komoly gondot jelent, hogy mégis milyen tartalom kerüljön fel a weboldalra?


Az rendben van, hogy a termékeket, termékkategóriákat fel kell tölteni. De mi lesz az a tartalom, ami(t):

  • Segít látogatókat szerezni?
  • Szívesen olvasnak a potenciális vásárlók?
  • Megválaszolja a leggyakrabban felmerülő problémákat?
  • Segít meggyőzni a látogatókat, hogy tőlünk vásároljanak?

Ezekre a kérdésekre nincs egyértelmű és általános válasz, mert ez minden webshop esetében más és más. Ennek ellenére mégis vannak olyan alapok, amelyekre bátran építhet a legtöbb webáruház.

Mára elfogadott tény, hogy a legtöbb ecommerce vállalalkozás számára a tartalommarketing (content marketing) az egyik leghatékonyabb és legjobb megtérülést nyújtó marketinges megoldás. Erről írtam is egy részletes cikket, ami azt mutatja be, hogy a saját oldalam esetében a SEO és tartalom segítségével éves szinten közel 20 millió forintot spórolok az Adwords budgeten.

Hogy tudja ezt más is elérni? Az alábbi tartalmak és megoldások segítségével.

Tartalomtípusok

Ha azt vizsgáljuk, hogy egy cég milyen típusú tartalmat tud előállítani, akkor az alábbi elemekben lehet gondolkozni:

  1. Cikkek
  2. Hírek
  3. PR és sajtóanyag
  4. Email
  5. Infografika
  6. Képek
  7. E-könyv (ebook)
  8. Esettanulmány
  9. Videó
  10. Játék
  11. Webinar / audió
  12. Közösségi média tartalom

Ezeket pedig érdekes és különböző formába lehet ölteni:

  1. Termékleírás
  2. Személyes interjú
  3. Iparági kutatás
  4. Termék összehasonlító teszt
  5. A termék kontextusba helyezését szolgáló anyagok

És így tovább.

A tartalmaknak több célja is lehet. Segítenek:

  • Forgalmat terelni
  • Látogatót vásárlóvá konvertálni
  • Korábbi vásárlót újravásárlásra ösztönözni

Itt van néhány kedvenc példám lehetséges megoldásokra az elmúlt évekből a hazai piacon.

Élő termékdemó

Nemrég kültéri IP kamerát szerettem volna vásárolni. Ezért megnéztem több webáruházat is. Végül egy olyan helyen vettem meg a terméket, ahol nem csak lista szerűen voltak felsorolva a termékek, hanem élő videókat is tudtam nézni az adott kamerákkal kapcsolatban.

Vagyis nem egy száraz termékleírás alapján kellett dönteni, hanem láttam, hogy az adott kamerának milyen a látószöge, milyen a felbontása, hogy viselkedik ellenfényben, szembefényben, éjszaka… stb.

termekdemo

Vagyis a “temékdemó” segítségével pontosan azt a funkciót tudtam már előre “kipróbálni”, melyet én is használni szeretnék. A választásom így nem egy nagy áruházra esett, hanem arra a cégre, aki a legjobb információt adta nekem a termékekről.

Gondolkodj rendszerben!

Az egyik legnagyobb hazai táplálék-kiegészítőket gyártó és forgalmazó cég weboldalán (BioTechUSA) rengeteg olyan cikk és információ van fent, ami nem kizárólag a termékek értékesítéséhez kapcsolódik. Körbejárnak több olyan témát is, ami a fizikai termék értékesítéséhez csak indirekt módon járulnak hozzá. Ha csak megnézzük a bal oldali navigációt a blogjukon, akkor láthatjuk, hogy étrendek, edzéstippek, sportsérülések és kalkulátorok is szerepelnek az oldalon.

gondolkodj rendszerben

A legtöbben ugyanis azért vesznek vitaminokat, kreatinokat, fehérjét meg aminosavat, mert egészségesebbek akarnak lenni, jobb formába akarnak kerülni és csinosabbak akarnak lenni.

Célcsoport alapú tartalom

Ami még külön érdekes, hogy ezeket az információkat célcsoportonként is szétbontják. Vannak például diétás étrendjeik csak férfiaknak:

célcsoport alapú tartalom

Ezeknek az összetétele kicsit (néha pedig jelentősen) eltér a nőknek szánt diétás ételektől, sokszor izomépítésre és fogyásra egyaránt koncentrálnak.

Hisz a férfi célcsoport sokszor más a konkrét célja egy “diétával”, mint a nőknek. Ezért direkt, csak nekik is megéri tartalmat írni, hisz sokkal jobban célzott üzeneteket tudunk eljuttatni számukra. Ezeken keresztül pedig javítható a potenciális konverzió és vásárlási hajlandóság.

Hogy szereld össze?

Az egyik legnagyobb barkácsáruház (Praktiker) az utóbbi időben több olyan videót is készített, ahol a náluk kapható termékek használatát mutatják be:

hogyan szereld össze videó

Vagyis nem csak abban segítenek, hogy egy termék mire jó, miért azt vedd meg, hanem abban is, hogyan kell használni, összeszerelni. És ezekben a videókban fontos tippek és trükkök is szerepelnek.

A legjobb szerintem az ezekben a tartalmakban, hogy néhány perc alatt képbe kerülhetünk azzal, hogy mire érdemes odafigyelni egy-egy szerelés vagy munka alkalmával. Ha pedig a videó láttán úgy döntünk, hogy ezt mégse vállaljuk be magunknak, inkább rakja le a parkettát egy szakember, akkor tudni fogjuk, hogy milyen elemekre kell figyelni, rákérdezni nála. Nem leszünk persze profi burkolók egy pár perces videó megnézése után, de máris tudjuk, hogy mi az a dilatációs hézag. Ha kérünk egy ajánlatot és az adott szaki még nem is hallott erről a fogalomról, akkor gyanús lehet, hogy nem megfelelő színvonalon fogja a munkát elvégezni.

Ezek a videók a brandépítés mellett tehát nagyon jó edukációs erővel is rendelkeznek.

Felhasználók által generált tartalom

Mikor évekkel ezelőtt karácsonyi pulóvert kerestem, akkor az Amazonon találtam több dinoszauruszos pulóvert is.

felhasználók által generált tartalom

Itt az egyik leghasznosabb elem, hogy rengeteg felhasználói vélemény van, ahol olyan szöveges tartalmat találunk, mely segít a vásárlási döntésben. Az alábbi pulóver esetében például a “really wide chest” tartalmazott igen hasznos információt.

felhasználói értékelések

Ebből már egyből tudtam, hogy a termék nem lesz nekem jó. De persze vannak pozitív példák is, amikor egy termékhez kapcsolódó vélemény fog arról meggyőzni minket, hogy azt kell megvenni.

Ha technikailag jól van az oldal beállítva, akkor a véleményeket ráadásul indexálni is tudja a Google, ami újabb lehetőséget ad arra, hogy megjelenjünk az organikus találatok között.

Hogy segíti mindez a keresőoptimalizálást?

A fenti tartalmak mindegyikét a Google használatával találtam meg annak idején, mikor először rájuk bukkantam. A tartalom készítői tehát nem csak azt helyezték az előtérbe, hogy elkészüljön valami tartalom, hanem arra is figyeltek, hogy arra releváns forgalom érkezzen.

Ha valaki kombinációban tudja ezeket kezelni, akkor elérheti azt, hogy nemcsak tartalmat gyárt, hanem arra később látogatókat is tud terelni. Méghozzá anélkül, hogy extra pénzt fizetne ki értük. Organikusan ugyanis folyamatosan jönni fognak.

Hogy építsd fel a tartalmat SEO barát módon?

Sok megoldás létezik erre, de szerintem az egyik legcélravezetőbb irány az alábbi.

A fő lépések:

  1. Csinálj egy részletes kulcsszókutatást (erről itt olvashatsz bővebben: http://www.copywriter.hu/kulcsszokutatas-ahogy-a-profik-csinaljak/).
  2. Ez segít majd megmutatni, hogy milyen kifejezésekre érdemes koncentrálni. Mi az, amire sokan keresnek, melyik témákra kevesen. Hol kicsi a verseny, hol nagyobb?
  3. Majd keress rá az adott kifejezésre és vizsgáld meg, hogy a Google top 10 találatban miket látsz! Videókat? Képeket? Szöveges leírásokat? Termékoldalakat? Termékteszteket?
  4. Ez alapvetően befolyásolja majd, hogy neked milyen tartalmat érdemes gyártani. Ha valahol a vizuális elemek dominálnak (például képek és videók) a top találatok között, akkor érdemes neked is hasonló tartalomformátumban gondolkodni. Mert a felhasználók és a Google azokat preferálják a top találatoknál.
  5. Ha kiválasztottad a kulcsszavakat és tudom milyen típusú tartalmat kell készíteni, akkor nekiállhatsz a tartalomgyártásnak.

A SEO-nak persze a technikai részére és a linkekre is figyelni kell, de ha ezeket a fenti lépéseket betartod már akkor óriási lépést tettél a felé, hogy olyan tartalmat gyárts, ami később jelentős mennyiségű, és ráadásul vásárlásra hajlandó látogatót hozz webshopodra.

Szóljak, ha írok hasonlót?