Minden nagyobb Google algoritmusváltásnál kicsit összeszorul az ember gyomra, ha más nem azért, mert néhány szakember elkezdi kongatni a vészharangot. Ezt mondjuk olyan gyakran teszik, hogy lassan már fel sem tűnik. (Illetve nem mindenkinek volt egy Lóri bácsi nevű kosáredzője, aki minden egyes meccsen azzal a taktikai utasítással küldte fel a csapatot a pályára, hogy “Nem kell beszarni!”)
Most egy kicsit más a helyzet, ezért is írok. Ha nem is az apokalipszist de, nagy változásokat hoz egy módosítás, ami most nem algoritmusváltás, hanem a találati lista átrendezése.
Ezt az utóbbi egy-két évben folyamatosan varriálta a Google (térképes, képes, ilyen-olyan találatokkal), és most bejöttek az AI összefoglalók is. Az hogy ez felhasználói szempontból jó vagy sem, biztos, hogy kimérik és finomítják. A másik oldalon viszont annyira nem örülünk neki, mert – ahogy a hirdetések is – azt eredményezi, hogy az organikus találatok egyre lejjebb jelennek meg. Így jóval kevesebb átkattintást és látogatót hoznak, bármennyire is elől vannak.
Mutatok egy példát:
Hiába csont első az Alkotásutca Élményfestés, ez esetben a kivonatot valami no name weboldalról vette a ki a Google ennél a keresésénél.
Egy kicsit módosítva a keresést még nagyobb a katyvasz: ugyan első az Alkotásutca Élményfestés, de egy “AI alapú áttekintés” ami egyrészt csökkenti a kattintásszámot, azzal, hogy válaszol olyan keresésekre, melyekre képesnek érzi magát. Ezzel meg jelen esetben a találati lista harmadiktól következő helyezettjei még rosszabbul járnak.
Angol nyelven keresgélve, nagy forgalmú keresőszavaknál még combosabb az AI rész:
Hogy éppen mi, hogyan jelenik meg az egyelőre teljesen hektikusan működik a kereséseknél, de az látszik, hogy a Search Console-ban szép lassan szétnyílik a megjelenések és a kattintások közti olló. Minél nagyobb a forgalma az oldalnak, annál inkább látványos a minta:
De azért máshol is feltűnik:
Szóval a helyzet korántsem rózsás.
Valahogy egyszerre lett butább és okosabb a Google: butább abban, hogy hogyan rangsorol, és okosabb abban, hogy megtartja magának a látogatókat, ameddig csak tudja.
A fentiek döntő többségében az olyan kereséseket érintik, melyek információs szándékkal történnek (a másik három – navigációs, kereskedelmi, tranzakciós – szándékkal történőket minimálisan.)
Mit lehet tenni?
Elmondom, mi az, amivel a következő hónapokat tölteni fogom az ügyfeleknél:
Technikai SEO
Nem a kedvencem és sokszor túlzottan erőforrásigényes, ha a programozókat abajgatom, de most muszáj lesz. Az oldalsebbesség optimalizálását, a strukturált adatok rendbetételét sok helyen halogattuk, de muszáj lesz ráfeküdni, mert minden lehetséges előnyre szükség van a versenytársakkal szemben.
Tartalmak, szövegek felülvizsgálata, átírása
Lassan eljön az a pont, amikor AI-val írunk AI-nak szöveget. De addig is szükség lesz arra, hogy a jelenleg még butuska Google AI is könnyen értelmezze és eméssze a szöveget ahhoz, hogy feldolgozza az AI összefoglalóiban. Mert mindenhol meg kell jelenni, ahol csak lehet, akkor is, ha nem feltétlenül hoz kattintást.
Kereskedelmi, tranzakcionális kulcsszavak
Ezek azok, melyeket a legkevésbé érint ez a változás, és a legjobban tudnak konvertálni. Szóval a jövőben ezeket akkor is a lehető legjobb pozícióba kell juttatni, ha alacsony a keresési arányuk, vagy akár statisztikailag ki sem lehet mutatni. Jellemzően ilyenek a webáruházak termékoldalai, vagy egy-egy sales landing.
Old School SEO
A fentiekből is az jön le, hogy a jobb pozícióért minden létező lehetőséget meg kell ragadni, ami csak elérhető, és itt jönnek szóba a sok helyen hanyagolt, klasszikus megoldások. A linképítés tipikusan egy ilyen terület. Arra kell csak figyelni, hogy megfelelő minőségű oldalról, releváns szövegkörnyezetből szerezzünk olyan megjelenéseket, melyek tényleg segítenek a SEO-ban. Érdemes ezért sajtómegjelenésekben, pr cikkekben gondolkodni és fokozott figyelmet szentelni a minőségi tartalomnak, mert azzal érhetünk el eredményeket. Akár azzal a szemlélettel is, hogy a kevesebb több – szűkösebb erőforrások esetén inkább kevesebb de jó minőségű megjelenést érdemes szerezni ahelyett, hogy gyengébb linkekkel árasztanánk el az oldalt, mert ezek könnyen visszaüthetnek.