Facebook kampány

5/5 - (1 szavazat)

2023-ban rövidtávon a legolcsóbban Facebook kampány segítségével tudsz látogatókat irányítani a honlapodra. Más információra talán nincs is szükség ahhoz, hogy eldöntsd: mindenképpen érdemes Facebook hirdetéseket indítanod.

Magyarországon ma több, mint hatmillió embert érhetsz el Facebook hirdetésen keresztül. A Google után világszerte a Facebook a második leglátogatottabb weboldal, mely ráadásul számos megjelenési lehetőséget kínál a cégednek.

Facebook kampány

Építhetsz Facebook kampányokkal rajongói oldalt, mellyel magadhoz kötheted az érdeklődőket: informálhatod, kérdezheted és vásárlásra ösztönözheted őket. Elérheted, hogy bennfentesnek érezzék magukat a cégeddel kapcsolatos ügyekben.

Egy dologról nem feledkezhetsz meg közben: ide elsősorban szórakozni járnak az emberek. Ha itt szólítod meg őket, neked is szórakoztatnod kell. Ez nem azt jelenti, hogy kizárólag macskás képpel kell megpakolnod az üzenőfalad – hacsak nem vagy abban a szerencsés helyzetben, hogy macskaeledelt árulsz. Viszont arra törekedned kell, hogy amit mondasz magadról, annak jelentős része érdekes legyen. Figyelni kell arra, hogy a Facebookon a főműsor a szórakoztatás legyen, és csak időnként szakítsd meg reklámmal.

A rajongótábor építése mellett a Facebook hirdetéseidben lehetőséged van arra is, hogy közvetlenül az oldaladra irányítsd a látogatókat, akiket érdeklődés alapján lehet megcélozni. Így Facebook hirdetésekből olyan látogatóid lesznek, akikben megvan az érdeklődés céged iránt.

Mindezek mellett a Facebook óriási lehetőségeket rejt a vásárlói vélemények összegyűjtésére és egy-egy termék szolgáltatás bevezetése előtt sem árt megkérdezni rajongóidat.

Mire jó a Facebook a cégeknek?

A Facebook egy hatalmas adatbázis, ahol érdeklődés és viselkedés alapján célozhatóak hirdetésekkel a felhasználók. Ők ma Magyarországon több, mint négymillióan vannak, ami egy hatalmas tömeget jelent. Vállalkozóként a közösségi oldal számodra tulajdonképpen nem más, mint egy hatalmas hirdetési felület. Egy óriási adatbázis, melyen keresztül célzottan érheted el a felhasználókat.

A céges Facebook oldal

A Facebook erősen ajánlja, hogy vállalkozás számára ne személyi profilt hozz létre, hanem oldalt. A személyes profilnak kezdetben megvan az az előnye, hogy lehet vele embereket jelölgetni és így nagyobb elérést biztosítani, de azon túl, hogy ez nem profi megoldás, szabálytalan is. A Facebook törölheti is az ilyen “személyeket”, úgyhogy nem érdemes kockáztatni. Annál is inkább, mert amint eléred az 5000 ismerőst, nem fogsz tudni újakat felvenni és visszaigazolni.

Ha mégis személyként kezdted el a vállalati profil építését, akkor van rá mód átalakítani. A céges oldalnak ráadásul megvan az az előnye is, hogy naprakész statisztikákat kapsz, valamint kollégáiddal közösen tudod kezelni. A céges oldalon keresztül képet kapsz rajongótáborod demográfiai összetételéről, és azt is látni fogod mely bejegyzéseidnek milyen elérése, átkattintási aránya volt. Ez pedig nagyon hasznos támpontként szolgál kommunikációs stratégiád kialakításhoz.

Az első rajongók meglévő adatbázisból

Céges oldalad első rajongói az ismerőseid lesznek, őket bármikor meghívhatod, hogy kedveljék az oldalad. Ezen kívül lehetőséged van címlistáidat is feltölteni, és a bennük szereplő kontaktoknak ajánlani Facebook oldalad. CSV formátunban szinte bármilyen adatbázist fel tudsz tölteni, és az oldal kedvelésére vonatkozó felhívásod megkapják a címzettek. Érdemes elővenni, vagy kiexportálni hírlevél-feliratkozóid adatbázisát, hiszen ők jó eséllyel a Facebook-on is szívesen kövenek majd.

Fontos, hogy csak olyan listát, használj, aminek kezeléséhez megvan a felhatalmazásod, különben spamnak minősül az oldal kedvelésére irányuló kérésed – annak minden márkaromboló hatásával és jogi következményével együtt.

Facebook ajánlás

Az organikus elérés lehetősége

A Facebook-nak jól felfogott érdeke, hogy a céges felhasználókat a hirdetések irányába terelje, ezért az oldal posztjainak organikus elérése folyamatosan csökken. Ez ellen lehet védekezni, azzal, hogy olyan posztokat teszel ki az oldalra, melyek érdeklik a rajongóidat és interakciót vált ki belőlük. Minden lájk, minden komment és minden megosztás aranyat ér. Érdemes az aktivitásra egy kicsit rásegíteni a posztok szövegében például úgy, hogy kérdéseket teszel fel a rajongóknak, hogy kommenteljenek.

Az organikusan jól teljesítő posztokat érdemes kiemelni, hogy hirdetésen keresztül még több embert érjenek el. Arról, hogy mely posztjaid teljesítenek jobban, a Facebook automatikusan küld egy értesítést, de te magad is utánanézhetsz az oldal statisztikái között.

A megosztós játékok kontra Facebook kampány

A Facebook szabályzata szerint “Személyes idővonalak és ismerősi kapcsolatok nem használhatók promóciók végzésére (például „a részvételhez oszd meg az idővonaladon” vagy „esélyeid növeléséhez oszd meg ismerőseid idővonalán”, illetve „a részvételhez jelöld meg az ismerőseidet ebben a bejegyzésben” jellegű felszólítások nem engedélyezettek).” 

Magyarul nem kérheted rajongóid arra, hogy ismerőseiket piszkálják nyereményjátékoddal, arra ott van a Facebook hirdetés. Nem érdemes ezért no-budget megosztós játékokat kitalálnod és terjesztened, mert előbb-utóbb a Facebook le fogja tiltani oldalad, és a márkád is sérül az ilyen gagyi megoldásokkal.

Facebook hirdetéskezelő

Facebook kampányaidat a hirdetési fiókodból lehet menedzselni. Itt első lépésként a számlázási adataid megadására, a pénznem kiválasztására és egy fizetési mód (bankkártya) megadására van szükség. A hirdetési fiókot a későbbiekben lehetőség van több emberrel, vagy ügynökséggel megosztani, így ők is fognak tudni az oldalad nevében hirdetéseket készíteni. A hirdetéskezelő használata kézenfekvő, de ahhoz, hogy a legjobbat hozd ki Facebook kampányaidból, nem árt némi tapasztalat.

Hozzáférési szintek a hirdetéskezelőhöz

A hirdetési fiókhoz az együttműködőknek célszerű olyan szintű hozzáférést adni, mellyel hirdetéseket tudnak készíteni, azonban a számlázási adatokhoz – így például a bankszámlaszámhoz sem férnek hozzá. Ahhoz, hogy a hirdetések a Facebok oldaladhoz kapcsolódóan jelenjenek meg, az oldalhoz szintén szükség van hozzáférésre. Itt, ha az “oldal hirdetője” szintet választod, akkor a hirdetéseket tökéletesen fogja tudni kezelni más is, viszont az oldalra nem tud posztolni, vagy a hozzászólásokra válaszolni. Az ilyen jogosultság híján viszont csak a jobb oldali oldalsávban fog tudni bárki hirdetések készíteni, ami a legtöbb esetben sokkal kevésbé értékes, mint a hírfolyamban megjelenő hirdetések.

Facebook kampány indítása

Facebook kampány készítésénél az első lépésben lehetőséged van marketingcél kiválasztására. Marketingcélt alapvetően három nagy csoportból tudsz kiválasztani:

  • Ismertség növelése: bejegyzések elérésének, oldal rajongószámának növelése
  • Interkació: webhelyre történő átkattintás, videómegtekintés, eseményen való részvétel
  • Konverziók novelése: weboldalon belül történő konverziók (pl: vásárlás, feliratkozás) elősegítése

Facebook hirdetés: marketingcélok

A három nagy csoporton belül mindegyik kampánytípus más-más veállítási lehetőségeket kínál. Fontos, hogy a megfelelőlt válaszd, mert a későbiekben nincs lehetőség módosításra, így ha marketingcélt váltanál, előlről kell kezdened a kampány készítését.

A bejegyzések népszerűbbé tétele

Ezzel az opcióval elérheted, hogy az oldalaid egyes bejegyzései az organikus elérésen túl is eljussanak a felhasználókhoz. A Facebook magától is fel szokta ajánlani ezt a lehetőséged, ha egy-egy bejegyzésed jobb eredményeket produkál, mint az átlagos.

Az oldalad népszerűbbé tétele

Ezzel a megoldással szerezhetsz lájkolókat a Facebook oldaladra hirdetésen keresztül. Érdemes vele óvatosan bánni, mert az utóbbi időben egyre drágul, ráadásul az organikus elérés csökkenése miatt egyre kevesebbet ér egy rajongó. Ha az oldal népszerűsítésére szánod magad, fontos, hogy jól célozd be a célközönséget, hogy olyan lájkolókat szerezz, akiket valóban érdekelsz. Ha nem így teszel, akkor azt kockáztatod, hogy még kevesebbekhez fognak eljutni organikusan a bejegyzéseid, mert arányaiban kevesebb lesz rájuk az érdeklődés.

A vállalkozás közelében élők elérése

Ha olyan vállkozásod van aminél fontos szempont, hogy a közelben lévőket érd el (pl. fodrászat, állatorvosi rendelő, cukrászda), akkor érdemes ezt a kampánytípust választani, előtte pedig a céges oldalon mindenképp ki kell tölteni a címet.

Márkaismertség felépítése

Ez az opció úgy működik, hogy automatikusan a hozzád hasonló vállalkozások iránt érdeklődőknek célozza hirdetéseid, nem kell manuálisan létrehoznod a célcsoportod. Fontos hozzá, hogy kellően pontos leírás szerepeljen a céges profilodban.

Webhely látogatószámának növelése

Közvetlenül a weboldaladra irányíthatod azokat, akik a hirdetésedre kattintanak. Az esetek 90%-ában ez a legkézenfekvőbb opció.

Alkalmazástelepítésének számának növelése

Ha okostelefon applikációt készülsz promótálni, akkor ez a kampánytípus arra ad lehetőséget, hogy a lehető legtöbben töltsék azt le a Play áruházból, vagy Apple Store-ból.

Az esemény résztvevői számának növelése

Ha valamilyen eseményt hirdetnél, akkor ez a kampánytípus segít abban, hogy költségkeretedből a legtöbb jelentkezőt tudd összehozni.

Videómegtekintések elérése

A facebook-ra feltöltött videóidnak tudsz nagyobb elérést biztosítani.

Érdeklődők gyűjtése a vállalkozás számára

Ez a viszonylag új kampányforma arra szolgál, hogy érdeklődőket: pl. hírlevél-feliratkozókat, előregisztrálókat tudsz gyűjteni. Itt meg tudod szerezni adataikat, melyeket a későbbiekben használni tudsz az értékesítés során. Akkor hasznos, ha adatbázis-építés az elsődleges célod.

Facebook hirdetés: érdeklődési űrlap

Webhelyen elért konverziók számának növelése

Beállíthatod úgy a Facebook hirdetéseket, hogy automatikusan azoknak jelenjenek meg, akikhez hasonló felhasználók a korábbiakban konvertáltak. Így célszerű hirdetni akkor, ha az a célod, hogy a vásárlóid számát növeld.

Az alkalmazásoddal kapcsolatos aktivitás növelése

Így veheted rá a felhasználókat, hogy többet használják az alkalmazásodat.

Az ajánlattal élő emberek számának növelése

Ha ajánlatot hozol létre akkor ez a kampányítípus szolgál arra, hogy úgy optimalizálja hirdetéseidet, hogy költségkeretedből a lehető legtöbbet hozza ki és a legtöbben éljenek vele.

Termékkatalógus hirdetése

Egy haladó kampányforma, ahol lehetőség van termékeid listájának feltöltésére és automatikus szinkronizációjára a hirdetések megjelenítéséhez. A termékkatalógushoz szükséged lesz egy állandó xml-re, melyen keresztül a Facebook be tudja olvasni a teljes termékkínálatod.

A boltodat felkeresők számának növelése

Elsőforban franchise reendszerben működő vállalkozások számára hasznos kampánybeállítás. Olyanoknak ajánlott, akik több telephelylel rendelkeznek és egy-egy üzletük forgalmát szeretnék fellendíteni hirdetéseikkel,

Facebook hirdetés létrehozása

Magát a Facebook hirdetést a kampányon belül célszerű több változatban is lértehozni, hogy a későbbiekben látható legyen mely hirdetések azok, amik célba találnak. Az a jó, ha több hirdetésszöveget és több képet is használ a hirdető, mert így lehetősége van a kísérltezésre.

A Facebook hirdetés szövege

A hirdetés szövege akkor jó, ha kellőképpen meg tudja ragadni a figyelmet és világos felhívást (call to action-t) tartalmaz. A reklámszöveg  akkor működik igazán, ha egyszerre figyelemfelkeltő, informáló és cselekvésre ösztönző.

A Facebook hirdetés képe

A Facebook lehetőséget ad arra, hogy hirdetéseiben stock fotókat használj ingyenesen, de feltölteni is tudsz. A tapasztalat azt mutatja, hogy a nagyon steril stock fotóknál sokszor jobban működnek a saját, egyedi képek – persze csak akkor, ha minőségük is megfelelő. A feltöltött és kiválasztott képeket a hirdetéseknél tudod szerkeszteni, és előnézetet is kapsz hozzá, hogy be tudd állítani, hogy nézzenek ki az egyes hirdetéseknél.

Facebook hirdetés képek kiválasztása

A hirdetésekhez képet alapvetően kétféle módon tudunk megjeleníteni. Vagy feltöltünk saját gépről/url-ről, vagy a Facebook stock fotóit használjuk. A stock fotók psokszor jól jöhetnek, ha gyorsan kell egy hirdetést létrehozni, azonban sokáig kell keresni, amíg igazán jót találunk köztük. A legtöbb stock-kép ugyanis eléggé steril, nem is beszélve arról, hogy sokszor elcsépelt, mivel akár több hirdető is használhatja egy időben.

A másik megoldás a saját kép használata, ezzel az esetek döntő többségében jobban járunk. Itt arra kell figyelni, hogy a ákép megfelelően éles legyen és ne tartalmazzon túl sok szöveget. Ugyan lazított azon a Facebook, hogy megköveteli a maximum 20%-os szövegarányt, de a sok szöveg továbbra is (számunkra) hátrányosan tudja befolyásolni a hirdetési költségeket.

Mindkét megoldásnál lehetőség van arra, a hirdetéskezelőben, hogy a vágd a képet, és kiválaszd azt a részt belőle, amelyik megjelenik a hirdetésen.

Képméretek a Facebook hirdetésekben

Ha a Facebook hirdetésed képeit célszerű legalább a két mutációban elkészítened, hogy a két leggyakoribb hirdetési formánál egyaránt használhatóak legyenek.

Galéria típusú Facebook hirdetés ajánlott képméret: 600 x 600 pixel

A galéria típusú hirdetésben 10 kép közül tudnak választani a felhasználók jobbra-balra lapozva a hirdetésben. Mindegyik képhez egyedi url is megadható, így arra kattintva más-más oldalra érkeznek. Hasznos, ha mondjuk egy webshop többfajta termékét akarjuk hirdetni, vagy, ha egyszerre több szolgáltatást jelenítünk meg.

Facebook galéria hirdetés képméret

Egy képet tartalmazó Facebook hirdetés ajánlott képméret: 1200 x 628 pixel

A legáltalánosabb hirdetésforma, melyben egy kép jelenik meg. Elkészítése során hat különböző képet tölthetünk fel, vagy választhatunk. Így egyből hatmutációban tudjuk elkészíteni a hirdetést. A változatok csak a megjelenített képben térnek el egymástól, a landing és a szövegek mindig ugyanazok lesznek. A kampány során érdemes figyelemmel kísérni a teljesítményüket és kikapcsolni (szüneteltetni) azokat, melyek rosszabb átkattintási arányt hoznak.

Facebook hirdes képméret egy kép

A Facebook hirdetés elhelyezése

A hirdetések beállításánál megadhatod, hogy hirdetésed hol jelenjen meg. Az asztali hírfolyam, oldalsáv mobil hírfolyam és Instagram megjelenés közöl tudsz választani. Célszerű alapesetben mindegyiket bepipálni, kivéve, ha nem reszponzív a weboldlad, mert akkor a mobiról érkező látogatóknak szinte biztos, hogy efeleslegesen futnak a hirdetéseid.

Facebook hirdetéstípusok

A hirdetési típusát több opcióból lehet kiválasztani. A Facebook hirdetések készülhetnek egy-, vagy több képpel, videóval és diavetítéssel.

Facebook hirdetés: hirdetéstípusok

Mennyibe kerül a Facebook kampány?

A Facebook hirdetésnek, hasonlóan a Google Adwords hirdetésekhez, nincs fix ára. A kampány teljes költségkeretét és az átkattintásokra (CPC), vagy az 1000 megjelenésre (CPM) szánt licitösszeget tudjuk meghatározni. Mivel a hirdetések megjelenítése a konkurenciával való verseny függvénye ezért a Facebook kampány ára változik annak függvényében, hogy kiválasztott célcsoportunkat mennyire árasztják el hirdetésekkel.

A Facebook hirdetés célzása

A Facebookon alapvetően demodráfiai és érdeklődés alapon lehet a hirdetéseket célozni. A demográfiai jellemzőkben meghatározhatod a célközönséged életkorát, lakcímét, beszélt nyelvét és akár családi állapotát is.

A Facebook hirdetés legnagyobb erőssége az érdeklődés és viselkedés alapon történő célozhatóság. Az oldalon kifejtett akitivitásuknak megfelelően nagyon összetett profilt hoz létre a felhasználóiról és így neked lehetőséget ad arra, hogy viselkedési előzményeik alapján szűkítdsd le a célközönséged.

Facebook remarketing

Facebook képpont létrehozásával és oldaladra történő telepítésével célcsoportodat a végtelenségig tudod szűkíteni és nagyon összetett remarketing kampányokat is tudsz futtatni. Létrehozhatsz egyéni célközönséget az oldalad látogatóiból, olyanokból is, akik egy bizonyos url-t megtekintettek a honlapodon, de nem konvertáltak. Így meg tudsz olyanokat is célozni hrdetéseiddel például, akik a webshopod kosár oldalán jártak, de a a vásárlást nem fejezték be valamiért.

Hasonmás célközönségek

Hirdetéseidet célozhatod hasonmás célközönségekre, melyek a meglévő célközönségeid hasonló látogatóknak fognak megjelenni. Lehet hasonmás célközönséget létrehozni az oldal lájkolóiból, az oldal látogatóiból, vagy azon felhasználókból, akik vásároltak a websopodban.

Egyszerű és kompex hirdetések

A Facebook hirdetések száma, és azok kombinációja szinte végtelen. Az egyszerű posztkiemelésektől kezdve teljesen komplex hirdetési kampányok futtatását is elhetővé teszi a rendszer. Így jó kezekben a Facebook olyan aranybánya lehet számodra, melyen pénzt keresel, míg mások szórakoznak.

Kérj most ajánlatot Facebook kampányra!