Prémium linképítés – Mítosz vagy valóság?

5/5 - (1 szavazat)

Linképítés, linkmarketing, linkprofil fejlesztés… Sorjáznak a kifejezések, mind hasonló jelentéssel bír, a gyakorlati megvalósításuk azonban teljesen különböző lehet. Arra kerestük a választ, miért fontosak a linkek a weboldal-tulajdonosok számára és milyen lehetőségeket tartogatnak számukra a szolgáltató cégek.

Mielőtt elmélyülnénk a szolgáltatások jellemzőiben, érdemes megérteni, hogyan értékeli a Google a külső hivatkozásokat, illetve miért játszanak ma is fontos szerepet a rangsorolásban. Az alapelv szerint minden hivatkozás arról tanúskodik, hogy a célzott tartalom megbízható és hasznos, ezáltal helye van a Google találati lista élén. A valóságban azonban ez az elv kicsit összetettebb. Evenich András, a kulcsszo.hu vezetője segít megérteni a linkek valódi szerepét és még néhány haladó módszerrel is megismertet minket.

prémium linképítés

Google inkább rangsorol, mint keres

András szerint érdemes megérteni a Google algoritmus működését, hiszen így közelebb juthatunk az áhított „első helyezéshez”. Érdemes tudni, hogy a Google valójában egy rangsoroló algoritmus, nem pedig a szó szoros értelmében vett kereső. A Google robotjai folyamatosan pásztázzák a világhálót és minden egyes általuk érdeminek minősített tartalomról jelentést készítenek. Ezeket az adatokat elhelyezik egy virtuális polcon.

Amikor releváns keresés érkezik, a Google már nem tesz mást, mint a rendelkezésre álló adatok alapján relevancia és minőség szerinti sorrendet állít fel. Ez tulajdonképpen a találati lista, amit minden keresést követően láthatunk.

De hogyan kapcsolódik mindehhez a linképítés?

A Google minden egyes oldalhoz minőségi mutatókat rendel, amelyek egy-egy tartalom minőségét és hasznosságát hivatottak jelezni. Ha egy URL-re – közvetve vagy közvetlenül – külső hivatkozások mutatnak, az a tartalom bizonyosan értékes és hasznos. Minél minőségibb és minél nagyobb látogatottsággal rendelkező webhelyek hivatkoznak egy oldalra, az annál értékesebb lehet.

Az elv tehát valóban egyszerű, de a Google algoritmusa olyan szempontok figyelésére is kiterjed, ami már sokkal árnyaltabbá teszi a gépet; nem mindegy, hogy a link milyen szövegkörnyezetben helyezkedik el, milyen relevanciát képvisel az adott tartalom és a webhely a hivatkozott tartalommal, de az előélet is döntő lehet. Ráadásul a Google nagy figyelmet fordít a manipulatív szándék felderítésére. Ha a minőségi offsite tartalomgyártás helyett csupán a „linkszerzésre” helyezzük a hangsúlyt, nagy valószínűséggel hiába dolgozunk.

Ez manapság a Domain Authority érték egyfajta fetisizálásában is kimerül. Amit azért jó tudni, hogy ez az értékelési rendszer nem a Google értékelése ha nem a Moz.com találmánya. Ami persze egy támpont is lehet, de minden esetben manuálisan és ajánlott megvizsgálni egy weboldalra mutató linkek halmazát.

A prémium linképítésről

András szerint a „prémium linképítés” fogalmát a szakma már teljesen elkoptatta. Gyakran ezzel a jelzővel illetnek látogatottság nélküli privát bloghálózatokat és közönséges linkkatalógusokat is, holott ezeknek semmi közük a prémiumhoz.

Érdemes visszatekinteni néhány évet, így láthatjuk, milyen evolúción ment keresztül a linképítés, illetve hogyan változtak a köré épülő szolgáltatások. A Pingvin algoritmus előtt a linképítés gyakorlatilag egyet jelentett a katalógusok használatával.

2012. előtt hozzávetőlegesen 600 darab magyarnyelvű linkkatalógus volt elérhető; talán nem túlzás azt állítani, hogy akkoriban az offsite SEO kimerült ebben a módszerben. Olcsóbbat és egyszerűbbet el sem lehetett képzelni. Noha az akkori értékelő algoritmus már képes volt különbséget tenni a linkek között minőségi szempontok alapján, egyszerűen nem érte meg időt és pénzt áldozni a minőségi megjelenésekre. Ma már szinte hihetetlen, de a linkkatalógusok hatékonyak voltak.

Pingvin utáni korszak linkszerzési módjai

Persze minden extrém korszak véget ér előbb vagy utóbb – inkább előbb -, így a linképítés „sötét középkora” is lezárult a Pingvin algoritmus megjelenésével. Jöttek a különböző alternatív megoldások, amelyek a legtöbb esetben nem nyújtottak semmilyen előnyt a honlaptulajdonosok számára.

A szolgáltatási körök folyamatosan szélesedtek, megjelentek a sajtóközlemények, valódi PR szolgáltatások és azok a lehetőségek, amelyek tartalompublikációt biztosítanak a megrendelők számára.

Prémium linképítés nem merülhet ki csak a PR megjelenésekkel

A prémium linképítés tehát valósággá vált, de nem gondolhatunk rá csupán linkszerzési lehetőséggént. Mára sokkal inkább az online marketing és a PR szolgáltatások részévé vált, tehát az ilyen kampányok nyugodt szívvel nevezhetők „kettő az egyben” megoldásnak; lehetőséget kínálnak a márkaismertség növelésében, termékbevezetésben vagy a márka megítélésének javításában, mellette pedig a keresőoptimalizálást is segítik.

A leírtakon túl még azért ne felejtsük el, hogy a prémium vagyis extra értékes linkerő megszerzése nem csak a PR megjelenésekre tud korlátozódni. Gondolhatunk itt olyan technikákra, mint a vendég blogolás amivel olyan olvasótábort érünk el ami a mi témánk iránt érdeklődik. Egy ilyen megjelenés relevanciáját tekintve sokkal erősebb és ezért itt a link erőnek szintje nem is annyira számít, mint inkább az oldal egyéb értékei ami a tartalmából fakad.

Vendégblogoláshoz néhány tipp

Keressünk fel olyan honlap tulajdonosokat amik hasonló témájú oldalakat üzemeltetnek de nem konkurenseink pl: egy autóalkatrész kereskedőnek simán jó lehet egy autógumis, vagy autómentős vállalkozó oldala. Ami megnehezítheti a dolgot, hogy nem minden cég blogol a céges oldalán, ezért ezt is szűrni kell.

A megkeresésünk alkalmával érdemes feltüntetni, hogy miért keresed meg és miért lesz neki jó ha megjelenik nálad a cikke pl.: reklámozni fogod a cikkét a hírleveledben, Facebook posztként, még akár rá is szánt pár ezer forintot egy poszt kiemelésre is. Ha kaptál már eddig néhány erős helyről linket az is érdemes kiemelni, hogy lássa jó tartalmakat tudsz előállítani.

A tartalom kiemelten fontos a vendégblogoláskor, így a cikk témák megtervezése és egyeztetésére is szánj megfelelő időt. A vendég blog cikked legyen kellően kidolgozott és így a minőségével és terjedelmével biztos nem lesz gond. Hogy miről írnál erről egyeztess a vendég blog partnereddel.
Másra is jó a vendég blog helyek felkutatása, mivel a link kapcsolatokon túl egyéb üzleti kapcsolat is születhet belőle, ami sosem jön rosszul. Sőt még azt is fel tudod ezzel mérni, hogy a piacon mennyire vagy ismert.

Mi a helyzet a linkcserével?

Sokan még most is tartanak linket adni a weboldalukról. Ez amolyan magyar mentalitás is lehet, hogy biztos akkor ő jobban jár az én linkemmel elv. Ami korán sem így van a Google olvasatában, csak ne egyből történjen a link csere, és az ami egy örök érvényű szabály, hogy arányaiban a bejövő linkeknek csak egy elenyésző része legyen csere link.

Extra erős linkeket szeretnél?

Ehhez nem kell mást tenned, mint megerősíteni a rád mutató linkeket. Az elv egyszerű, ha az a vendégcikkedre –  amiből kapsz linket –  szintén mutatnak linkek akkor a Google szemében nagyon értékes cikket publikáltál és így ez a cikked a kereső találati listáján is jól fog rangsorolni, amivel még azt is elérheted, hogy konkurenseket szoríts ki onnét.

Emellett létezik még jópár bevált módszer, amivel saját erőből is képes leszel prémium szintű linkeket kapni. András rögtön össze is szedett 115 linképítési módszert, amiből kedvedre válogathatsz.