A brandépítés csapdája

Értékeld ezt a cikket!

Időről-időre számos kkv tulajdonos beleesik abba a hibába, hogy saját nagyszerűségétől és cégétől elbűvölve branddé akarja tenni a cégét. Ilyenkor jön az, hogy erején felül költ marketingre, ráadásul úgy, hogy annak nem is lesz eredménye. Veszélyes játék ez annak függvényében, hogy ma Magyarországon egy brand felépítéséhez – ha nagyon jól csinálod – legalább egy év alatt 30.000.000.- Ft-ra van szükség, és ez is középtávon érezteti hatását.

Hogy könnyebben megértsd, hozok egy példát: a brandépítés valami olyasmi, mint amikor egy lyukas vödröt próbálunk megtölteni vízzel: folyamatos utánpótlásra van szükség ahhoz, hogy valamikor tele legyen, ráadásul olyan ütemben kell utántölteni, hogy gyorsabb legyen, mint ahogy kifolyik. A vödör itt az ismertséged, a lyuk a vödrön az emberi emlékezet hiányossága és a reklámzaj, a víz pedig a reklámköltségre szánt kereted.

A legtöbb kkv ott követi el a végzetes hibát, hogy kevesebbet tölt a vödörbe, mint amennyi a folyamatos veszteség. Az eredmény így egy folyamatosan üres vödör és baromi magas vízszámla lesz csupán. Egy 5 másodperces TV-spot, vagy 3 óriásplakát, vagy egy hirtelenjében százezresre felduzzasztott Facebook-oldal mind-mind valami olyasmi, mintha egy liter vizet öntenél képzeletbeli vödrödbe. Ha szerencséd van, akkor az eredmény egy kicsivel jobb lesz, mintha közvetlenül a földre öntötted volna.

Két dolog van, amire folyamatosan kell költened, hacsak nincsenek olyan erőforrásaid, mint a multiknak: ez pedig a vevők megszerzése, és az ő utánkövetésük. Minden más csak kidobott pénz a számodra, vagy – ami még rosszabb – a konkurenciádnak való, teljesen felesleges erődemonstráció.

Egyetlen egy dolog dönti el, hogy sikeres leszel-e, az pedig az, hogy mennyit vásárolnak nálad, úgyhogy leszel szíves erre fordítani az erőforrásaidat. Marketingedet és online marketingedet az új vevők megszerzésére és a régiek megtartására, vagy újravásárlására való ösztönzésére kell koncentrálnod.

Tudd meg, hogy melyik az az eszköz, mely a legtöbb bevételt hozza cégednek, és koncentrálj elsősorban arra, állítsd úgy össze marketing-mixedet, hogy arra jusson a legnagyobb erőforrás. Tudd meg, melyik a második legjobb eszköz és használd folyamatosan, kezedet a piros gombon tartva, hogy bármikor teljes erővel támadhass, ha a legjobb eszközöd csődöt mond. Emellett gondolj a jövőre, is – nézd meg, mi az ami középtávon előrébb viszi a céged, mi az az eszköz, ami éppen “akciós”, vagy a konkurenciád nem használja jól. Fordítsd erre a 3 dologra a marketing költségvetésed (ugye van ilyen!) 60-80%-át.

Törődj a vevőiddel, azon túlmenően is, hogy kifogástalanul szolgálod ki őket. Gyűjts össze őket, hogy a későbbiekben is kapcsolatban maradjatok. Építs olyan adatbázist, melyből akkor is meg tud élni a céged, ha nem jönnek új vásárlók. Tedd ügynökökké vásárlóidat, adj nekik motivációt arra, hogy továbbajánljanak téged ismerőseiknek is. Foglalkozz a problémáikkal és reklamációikkal akkor is, ha buknod kell rajta, fogd fel úgy, hogy éppen hirdetésre költesz. Ne feledkezz meg azokról sem, akik első körben csak érdeklődtek irántad, hiszen náluk már betetted a lábad, így sokkal könnyebb lesz már belőlük vevőt csinálnod, mintha valakivel elölről kezdenéd a céged megismertetését. Szánj erre 20-40%-ot!

Sok dologtól függ, hogy melyek lehetnek számodra az ideális eszközök, de ha a fenti irányelveket betartod nagy baj nem lehet és egy meglehetősen költséges pofáraeséstől kíméled meg magad és vállalkozásod.